A kzdmvszetek kialakulsrl
sszelltotta: Erdei Csaba
Bevezets
Azt a tnyt, hogy a kzdelem egyids az emberisggel, nem kell bizonytani. Az ismert trtnelem hbork s hdtsok trtnete, melynek sorn - gyakorlatilag a Fld egsz terletn - kialakultak a tlls eszkzei: a kzdmvszetek.
Eleinte nem volt sz tbbrl, mint a tllsrl. Az els "harcmvszeti iskolk" a harccal foglalkoz osztlyok ignyeit elgtettk ki, br ezzel szinte egy idben kialakultak az alsbb nprtegek „nvdelmi harcformi” is. Vlemnyem szerint eddig az idszakig azonos volt a fejlds mindenhol a Fldn, de ekkor Dlkelet-zsiban hirtelen nagy vltozs llt be a kzdmvszetek fejldsben.
Idszmtsunk utn 520 krl (a legelfogadottabb idpontot hasznlom), Indibl Knba rkezett egy kirlyi szrmazs buddhista szerzetes, a neve Bodhidharma. A keleti s nyugati harci formk kztti eltrs felteheten nem kthet egyetlen szemlyhez, vagy idponthoz, mgis gy hiszem, rdemes ezzel a mesterrel s munkssgval rszletesebben is foglalkoznunk.
Amg a nyugati kultrban “minden t Rmba vezet”, keleten a harcmvszetek T-ja a Shaolin kolostorba visz. Szinte minden rs, ami a knai harcmvszettel vagy a Chan (Japnban Zen, Koreban Szon) buddhizmus kialakulsval foglalkozik, Bodhidharma Knba rkezsvel kezddik. Ezutn ltalban a Shaolin kolostorban trtn letelepedsvel, legends “falnzsvel”, majd az itt folytatott munkjval folytatdik. Nha megemltik, hogy az ltala oktatott rendszer mr csak rszben azonosthat, majd tovbblpnek. Mi ne tegynk gy, hanem prbljuk kzelebbrl megismerni azt az embert, aki a kemny v. kls rendszer knai harcmvszetek s a jellegzetesen knai Chan buddhizmus megalaptja volt.
India s Kna
A legendk szerint Bodhidharma indiai kirlyi csaldbl szrmazott, ennek megfelelen ksatrija (harcos kasztbli) nevelst kapott, melynek rsze volt az indiai harcmvszetek s filozfik elsajttsa is. Tbb idsebb fitestvre miatt a trn elrhetetlen volt szmra, de mint kirlyi sarj, vlaszthatott a harcos s a szerzetes tja kztt. ez utbbi mellett dnttt, majd - miutn tudsa elrte a kell szintet - mestere tancsra Knba indult, hogy ott is elterjessze a buddhista “Tanokat”.
A hossz hajutat kveten Kantonban szllt partra, majd Nankingba utazott, hogy a kegyes uralkod hrben ll Liang Vu Ti-t megltogassa. Tallkozsuk trtnete rdekes klnbsgekre mutat r a Knban mr ismert, Mahajna rendszer (Nagy kocsi) buddhizmus s az j Chan gondolkods kztt:
Vu Ti: “n elterjesztettem orszgomban Buddha tanait, tmogatsommal kolostorok pltek s lefordttattam a szent iratokat. Mi lesz ht ezekrt a jutalmam?”
Bodhidharma: “Semmi!”
Vu Ti: “Ht szerinted micsoda a Szent Tan alapelve?”
Bodhidharma: “Az csak hatalmas r, nincs benne semmi Szent!”
Vu Ti: “Ki vagy te, hogy gy jelensz meg elttnk?”
Bodhidharma: “Mit tudom n?”
A mester a Chan “sokkol” mdszert alkalmazva prblta meg rvezetni a derk uralkodt krdsei rtelmetlensgre, de nem rtette az egszet. Taln nem csodlkozunk, hogy a mester ezutn az szaki Vej kirlysg fel vette tjt, majd a Honan tartomnyban lv Shaolin kolostorban telepedett le.
Elszr a kolostoron kvl, egy barlangban lt, ahol a trtnet szerint kilenc vig “nzte a falat” s meditlt. Sokan ltogattk meg a hres mestert, de senkivel sem llt szba, vrta az “igazi” tantvnyt, aki majdan utdja, a msodik ptrirka lehet. Ez a tantvny Hui Ko lett, aki - mert vele sem beszlt Bodhidharma - elszntsgt bizonytva, vgs ktsgbeessben levgta a bal karjt. Annyit legalbb elrt, hogy a ptrirka szba llt vele:
Bodhidharma: “Mit akarsz?”
Hui Ko: “Nincs a lelkemnek nyugalma. Krlek, csillaptsd le azt!”
Bodhidharma: “Hozd elm a lelked, s n lecsillaptom!”
Hui Ko: “Keresem n, de sehol sem tallom.”
Bodhidharma: “Akkor jl van, hiszen mr meg is nyugodott a lelked.”
s ebben a pillanatban Hui Ko “villansszeren" megvilgosodott. Megltta az igazsg valdi mlysgeit s trezte a vlasz rtelmt. Ez az rzs a “szatori”, amit - br tbbnyire nem tudatosan - a szorgalmas BUDO tanulk is megtapasztalhatnak, amikor egy gyakorlat hirtelen sszell, a helyre kerl. Termszetesen nem (csak) fizikai kpessgrl, nem is a gondolkods eredmnyrl van sz, hanem… Ez persze elgg “knaiul van”, de aki mr tapasztalt hasonlt, az rgtn megrti, hogy mire gondolok.
A Shaolin kolostorok rendszere a VIII. szzadig egysges volt, de ez a hatodik ptrirka alatt kt gra szakadt. Ezutn mg sok hres mestert, lelki vezett adott a kolostor a knai buddhistknak, de a szakads utn mr soha tbb nem sikerlt egyesteni az szaki s a dli gat. rdekessgkppen felsorolom az els t, mg egysgesen elismert ptrirkt:
1./ Bodhidharma, 2./ Hui Ko, 3./ Szeng Can, 4./ Tao Hszin, 5./ Hung Zsan. ket Hui Neng kvette - aki kijellt utdja volt Hung Zsan-nak - de dlen mr ellene szegltek Tao Hszin s kveti, gy az egysg felbomlott. Akit rdekel a "szatori" tmja, a fenti mesterek megvilgosodsnak trtnett rszletesen elolvashatja, Mikls Pl: A Zen s a mvszet cm knyvben.
A knai harcmvszetekben ltalban ktfle felosztst hasznlnak a megszmllhatatlanul sok stlus rendszerezsre:
- Az egyik a kemny (jang) rendszerek csoportja, ezeket a Shaolin kolostor s az els ptrirka, Bodhidharma neve fmjelzi. A kemnyebb stlusokat klsnek is nevezik, mert az itt oktatott technikk egy rsze indiai eredet s ltalban nagy hangslyt fektetnek a kls, a fizikai felksztsre.
- A lgy (jou), vagy bels stlusokat, az egszsg megrzsre s a Tao-t tanulmnyoz emberek bels sszhangjnak elrsre hoztk ltre, br gyakorlsuk sorn - szinte mellktermkknt - igen j harcrtk rendszerek jttek ltre. Ezek az iskolk a legends hr taoista szerzetest, Chang San Feng-et s az ltala alaptott Wutang stlust tekintik sknek.
A kemny stlusok ltalban - br nem minden esetben - a buddhista ideolgira plnek, mg a lgy iskolk tbbnyire a taoista vilgnzeten alapulnak. Hogy ne legyen ilyen egyszer, termszetesen tbb "kevert" rendszer is ismert, ezekre a tovbbiakban mg kitrnk.
A stlusok egy rszt szaki s dli gra is fel szoktk bontani. Az szaki iskolk ltalban magas kzdllst s gyakran felstestre, vagy fejre irnyul rgsokat hasznlnak. A dli rendszerek a stabil, mly llst s a vltozatos kztechnikt, tovbb az alacsony rgsokat rszestik elnyben. Itt emlkeztetlek benneteket arra, hogy a hatodik ptrirka alatt a Shaolin szaki s dli gra vlt, ami a Chan buddhizmust s a harcmvszeti iskolt is rintette. A knnyebb eligazods remnyben megprblom felvzolni a nemzetkzileg legismertebb irnyzatokat:
Kemny (kls) iskolk: ltalban a Shaolin kolostorbl szrmaztatjk magukat a klnfle llatok mozgsra pl stlusok. Bodhidharma a szerzetesek fizikai ernltnek javtsa cljbl - hogy jobban brjk a meditcis gyakorlatokat - 18 alapgyakorlatot vezetett be. Ez elszr 12-re olvadt (br tanulsuk ktelez lett), majd kb. 1000 vvel ksbb Chueh Yuan ptrirka 72-re emelte a szmukat. Ezt kveten Li Chieng s Pai Yu Feng mesterek segtsgvel mg tovbb bvtette a rendszert 170 gyakorlatra, majd t llat mozgsa alapjn, 15 formagyakorlatban (TAO) oktatta. lltlag ezeken a gyakorlatokon alapulnak a ma ismert Shaolin rendszer iskolk.
Az eredeti t llat (tigris, daru, leoprd, srkny s kgy) mozgsa, ksbb kiegszlt a sas, a majom, a medve s ms llatok mozdulataival. Magyarorszgon elssorban a Robert Lyons ltal npszerstett s kitnen menedzselt vltozatok terjedtek el szles krben, de hallottam leoprd, majom, daru s tigris stlus oktatsrl is.
Lgy (bels) iskolk: A taoista egszsg megrz (chi kung) gyakorlatok alapjn, az idszmtsunk utni 1417-59 kztti idszakban Chang San Feng megalkotta a Wutang iskolt, ami a ksbb ismertt vl lgy rendszerek se lett. Az alapt letrl igen keveset tudunk.
A hagyomny szerint taoista szerzetesknt kerlt a Shaolin templomba, ahol a harcmvszeteket akarta tanulmnyozni. Kedvetlenl ltta, hogy a harcosok tbbsge nem alkalmazza bels energiit, csak fizikai ervel s ravasz technikai trkkkkel prblja legyzni ellenfeleit.
A legenda gy szl, hogy egy meditcija sorn zajra lett figyelmes, gy megltta egy kgy s egy daru kzdelmt. A daru ers, kzvetlen tmadsait a kgy folyamatos kitrsekkel kerlte el, ami jobban megfelelt a taoista elveknek, gy az j stlus alapelvv vlt.
Chang San Feng a fokozatos, de lland gyakorlst kvetelte meg tantvnyaitl, tovbb megtiltotta az alkoholfogyasztst, a dohnyzst s a szoros ruhadarabok viselst is. A Shaolin mdszerhez hasonlan ez a technika is talakult, mozgsanyaga leszrmazottaiban l tovbb.
A mai legismertebb lgy mdszerek: A Shing-i, a Pakua s a Tai Chi Chuan. Mindhrom iskolnak tbb vltozata is elterjedt, st a ksbbiekben keveredtek is. Haznkban elssorban az szaki Yang stlus Tai Chi Chuan vlt ismertt - melynek vezet oktatja Havasi Andrs tbb knyvet rt ebben a tmban - de ms szervezete is ismert.
tmeneti s egyb iskolk: A kemny/lgy elmlet s technika tbb iskolban is tvzdik, de ezek tbbsge nem jutott el hozznk, gy csak a legelterjedtebb kettt emltem meg:
- A Wing Chun (Leung Ting nagymester szerint Wing Tsun) iskola szintn tbb vltozatban terjedt el. n jelenleg tbb szvetsgrl tudok, br nem lepne meg, ha tovbb szaporodtak volna. Haznkban legnpszerbb a Wing Tsun szervezet lett, ami kitn - br nagyon agresszv - menedzselssel, rvid id alatt elterjedt. Magyarorszgi vezetjk Si fu Mdai Norbert, a kzpontjuk pedig Kecskemten tallhat. Tudomsom szerint ez a rendszert az utbbi vekben nagyszm kilpett mester is oktatja. Jelents Wing Chun oktats folyik ezen kvl Budapesten, Debrecenben, Szegeden s Szolnokon, de legalbb ngy szervezetben s kisebb mrtkben eltr oktati metdus alapjn.
- A Mantis Chuan (az imdkoz sska) iskola dli s szaki ga szintn elterjedt haznkban. Az elbbi vezet mestere Bnhegyi Lszl, az utbbi Tix Richrd volt, aki sajnlatos mdon 2000-ben elhunyt. A kt vezet mester kapcsolata barti volt, hiszen Tix Richrd els stlust ( biang, azaz foltnlkli sska) Bnhegyi Si-gungtl tanulta, majd rajta keresztl ismerkedett meg a Sevenstar Mantis stlus Hong-Kong-i vezetjvel, Lee Kam Wing nagymesterrel. Az szaki gat jelenleg a Sevenstar Mantis iskola kpviseli, melyet Tix Si-gung vgrendelete alapjn Magyarorszgon hrom stlusvezet mester oktat: Si-fu Vradi Gyrgy, Si-fu Liszka Lszl, Si-fu Kovcs Lszl. Az szaki irnyvonalat kveti tovbb a Mei Hua Tang Lang (Szilvavirg Sska), melynek vezet mesterei: Si-fu Kiss Klmn s Si-fu Magyari Gyrgy. Budapesten kvl szaki rendszer iskola ltezik mg Dunajvroson, Nyregyhzn, Ppn, Szekszrdon s Vcott is. A dli irnyvonalat a Chow Gar stlus (Bnhegyi Si Gung stlusa) kpviseli, de a helyzet bonyolult, nem tudni, ki az authentikus vezet.
|